Nye faktabøker i november – et utvalg

Julebøker, 2. verdenskrig og Putin. Kunstig intelligens, engelsk fotball og Jagland. Dette er noe av det du finner blant de nyeste bøkene på Sandnes bibliotek.

Et land på fire hjul : hvordan bilen erobret Norge av Ulrik Eriksen

Et land på fire hjul er en annerledes norgeshistorie om hva som skjedde da bilen kom til et av Europas fattigste land. Den gang var bil et luksusprodukt. I dag har Norge nærmere tre millioner personbiler. Firhjulingen er blitt en selvfølge, til tross for de mange problemene kjøretøyet også forårsaker. Forfatter Ulrik Eriksen viser hvordan bilen har bundet landet sammen, men den har også hatt dramatiske konsekvenser for norsk by- og tettstedsutvikling. Nordmenn er blitt bilavhengige. Vi bygger veier som aldri før og subsidierer elbiler, som igjen stimulerer til mer kjøring. Dette er en tankevekkende og underholdende bok om norsk bilisme – om trafikkaos og motorveibygging, beboeraksjoner og byutvikling – og som i dag viser seg i både bompengeopprør og ønsket om bilfritt sentrum. (Forlagsomtale)

Camilla : uten filter av Camilla Herrem

Dette er historien om Camilla Herrem, fra hun med foreldrenes milde tvang blir overtalt til å forlate barndomshjemmet på Sola og reise ut for å bli en av landets beste håndballspillere. Vi blir med bak kulissene i fire klubber i fire land. Vi møter ektemannen Steffen og sønnen Theo, og Lykke, den raggete hunden, som har vært med over alt, fra Trondheim til Romania, Danmark og Makedonia. Her er historien om den omsorgsfulle og kravstore toppidrettsutøveren. Om mesterskapene som har befestet håndballjentenes posisjon som folkeeie, og der Camilla Herrem, flere ganger kåret til verdens beste kantspiller, alltid har gått foran som allsanger og festens midtpunkt etter hvert eneste nye VM-, OL- og EM-gull. Hun er forbildet hundrevis, kanskje tusenvis, av håndballjenter og -gutter over hele landet måler seg mot. Hun er bevisst den rollen og utøver den med nådeløs ærlighet, slik hun alltid har gjort, uten å gå på akkord med noen. (Forlagsomtale)