Angrepet på Norge 9. april 1940

9. april 2022 er det 82 år siden det tyske angrepet på Norge. Vi har i den anledning satt sammen en liste med bøker som omhandler denne skjebnedagen for landet vårt.

Håpløs kamp. April 1940. Da krigen kom til Rogaland av Militærhistorisk forening Rogaland

«Vi må regne med en total overraskelse. Vi må regne med at ekspedisjonsskipene kan seile fra utgangshavnene uten at vi eller noen annen uvedkommende aner foretagendet. Det er ingen overdrivelse og ingen hemmelighet at en fremmed makt i natt, uten å løsne skudd kan sette seg fast i Oslofjordens ytre festninger og på Kristiansands og Bergens befestninger. Stavangerstrøket med Sola flyplass og Haugesundshalvøya har i dag ikke en soldat til forsvar. En tropp luftinfanteri er nok til å besette Sola flyplass, og en halv time senere kan de fiendtlige fly lande der.» Denne svært presise forutsigelsen ble presentert av kaptein Øivinn Øi i Oslo Militære Samfund allerede 6. mars 1939. Ett år senere var det strategiske overfallet et faktum og Rogaland ble angrepet av overlegne tyske styrker. Eller slik vil i det minste historiebøkene ha det. Stemmer det? Var det en håpløs kamp fra starten av, eller gikk man glipp av mulighetenes øyeblikk? Vi går tilbake til originalkildene, tar et oppgjør med etablert historie, og presenterer kampene i Rogaland i april 1940 slik de aldri har vært beskrevet før.

9. April 1940 – et varslet overfall av Aage G. Sivertsen

Forfatteren gir en grundig analyse av det som skjedde 9. april 1940. Den klassiske oppfatning om at krigen kom som «lyn fra klar himmel», er et bedrag. Dette blir dokumentert i denne boken, som allerede har fått svært god omtale. I markeringen av at det er 80 år siden landets skjebnedøgn, er boken en åpenbaring til alle som søker seg nærmere sannheten. Her vil du få ny innsikt og forståelse for det utrolige døgnet 9. april 1940.

9. april time for time av Alf R. Jacobsen

I en besettende og medrivende form tas leserne med på stormaktsspillet som begynte i slutten av mars og nådde et dramatisk høydepunkt tidlig om morgenen 9. april – Norges skjebnetime. Mens landets politiske og militære ledere desperat håpet på fred og unnlot å mobilisere, rykket en flåte på 150 krigsskip og flere hundre kampfly stadig nærmere norske farvann. Vi møter offiserer og soldater som var sjanseløse i ildstormen uten stålhjelmer og sanitet, med antikverte våpen og en håndfull patroner i lommene. Vi møter ofrene og de som falt sammen. Og vi møter heltene – de som valgte å slåss mot håpløse odds, for folkestyret og mot tyranniet. 9. april time for time beskriver et nervesitrende kappløp om Europas nordflanke og Norges sjel. Med etterord av tidligere forvarssjef Sverre Diesen.

Kongens nei av Alf R. Jacobsen

Senkningen av krysseren Blücher i morgentimene 9. april 1940 innledet et kappløp uten sidestykke i nyere norsk historie. Hitlers dristige plan om en rask okkupasjon av Norge hadde mislyktes, og i et forsøk på å unngå et tilbakeslag i Oslo iverksatte der Führer og hans medsammensvorne en kynisk kriseplan: Kongefamilien og regjeringen skulle tvinges til kapitulasjon gjennom morderiske anslag av Nazi-Tysklands elitestyrker. I en forrykende skildring med basis i nye og tidligere ubrukte kilder beskriver forfatteren Alf R. Jacobsen kongen og regjeringens flukt fra Oslo – forfulgt av topptrente fallskjermjegere og bombefly. Kongens nei forteller om kong Haakons og kronprins Olavs ranke holdning i de mørkeste timene da mange ville gi opp. Boken gir også den første beskrivelsen av Hitlers elitesoldater i fallskjermjegerbataljonen, som fikk sin ilddåp i Norge.

Angrep ved daggry. Narvik 9.-10. april 1940 av Alf R. Jacobsen

Den skjebnesvangre våren 1940 skulle den lille havnebyen Narvik havne midt i begivenhetenes sentrum. Etter måneders skyggeboksing mellom stormaktene bestemte de allierte seg for å stanse den vitale eksporten av svensk jernmalm til Nazi-Tyskland, som ble skipet ut i enorme mengder fra Narviks isfrie havn. Kaptein Bernard Warburton-Lee var utpekt til å gjøre jobben. Ikke glem at den virkelige krigen begynner om kort tid, skrev han hjem til sin kone Elizabeth fra jageren HMS Hardy. … og at jeg kommer til å sette den i gang. Tidlig om morgenen 8. april ble et minebelte lagt i Vestfjorden, men i snøstormen neste natt greide ti tyske jagere med 2000 alpejegere om bord å snike seg forbi. Da Warburton-Lee tok opp kampen i håp om å gjenerobre malmbyen, måtte han slåss mot overlegne tyske styrker. Med karakteristisk fortellergrep og bruk av dagbøker, brev og andre ukjente kilder skildrer Alf R. Jacobsen det storpolitiske kappløpet som kulminerte i det første slaget om Narvik. Angrep ved daggry er en drivende fortelling om et viktig kapittel i norsk og internasjonal krigshistorie, og den tredje boken i Jacobsens kritikerroste og bestselgende serie om tyskernes felttog i Norge. Med etterord av general (R) Sverre Diesen.

De ga sitt liv for Norge av Knut Flovik Thoresen

Dette er historien om de norske militære som falt under det tyske angrepet på Norge – i perioden mellom 9. april 1940 og kapitulasjonen 10. juni. Det norske forvaret var gammelt og utdatert. Likevel kjempet norske soldater mot tyskerne lenger enn i noe annet land. Det hadde sin pris. Nesten 900 norske soldater og offiserer mistet livet i kampene i disse to månedene. Boken forteller om de ulike hendelsene der de fleste døde. De som ble drept har fått sine oppdaterte biografier i denne boken. De kom fra hele Norge og fra alle samfunnslag. De hadde imidlertid noe til felles: De ville forsvare fedrelandet sitt mot den tyske overmakten – med livet som innsats. Det er derfor vi, som lever i Norge nå, ikke må glemme dem – 80 år etter at den andre verdenskrig startet i Norge.

Flere titler finner du her.

Bokomtalene er forlagenes egne.